از آغاز سال جاری تا تاریخ بیست و نهم مرداد ماه، شبکه بانکی مبلغ ۸۰.۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای ازدواج و فرزندآوری ارائه کرده است.

بانک‌ها از ابتدای امسال چه میزان وام فرزندآوری پرداخت کردند؟

به‌گزارش قدس آنلاین، بر اساس گزارش بانک مرکزی، از آغاز سال جاری تا تاریخ ۲۹ مرداد ماه، شبکه بانکی مبلغ ۶۴.۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را به ۱۹۵ هزار متقاضی ارائه کرده است.

همچنین از ابتدای سال جاری تا تاریخ بیست و نهم مرداد ماه امسال نیز مبلغ ۱۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری از سوی شبکه بانکی به ۱۹۶ هزار متقاضی اعطا شده است.

درخصوص تسهیلات کمک ودیعه مسکن نیز از زمان ابلاغ مصوبه شورا در تیرماه سال ۱۴۰۱ تا تاریخ بیست و نهم مرداد امسال، تعداد ۶۲۰ هزار و ۷۳ نفر تشکیل پرونده داده‌اند که از این تعداد، ۵۴۳ هزار و ۲۸۰ نفر به مبلغ ۴۷.۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده اند.

گفتنی است عملکرد شبکه بانکی در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج متناسب با سهمیه در نظر گرفته شده برای پنج ماهه سال جاری بوده و تاکنون ۱۰۶ درصد نسبت به سهمیه سال جاری محقق شده است.

هشدار به بانک مرکزی درباره وام ازدواج

پس از دریافت شکایات فراوان در سامانه رسیدگی به شکایات سازمان بازرسی(۱۳۶.ir) درباره مشکلات مربوط به ثبت‌نام تسهیلات تکلیفی ازدواج و فرزندآوری در سامانه بانک مرکزی، ستار شیرعالی، معاون اقتصادی سازمان بازرسی، در نامه‌ای به رئیس کل بانک مرکزی هشدار داد.

در این نامه تصریح شده است: در راستای اجرای ماده(۶۸) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و همچنین وفق جزء(۱) بند(ث) تبصره(۱۳) قانون بودجه سال ۱۴۰۳، بانک‌ها و موسسات اعتباری غیر بانکی مکلفند از محل منابع پس انداز و جاری قرض الحسنه شبکه بانکی حسب دستورالعمل ابلاغی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مورخ ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تسهیلات ازدواج و فرزندآوری را به واجدین شرایط پرداخت کند.

وی تاکید کرده است: در ماده(۱-۴) این دستورالعمل، بیان شده که کلیه متقاضیان وام ازدواج و فرزندآوری جهت دریافت تسهیلات مذکور ابتدا باید از طریق سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه به نشانی Ve.cbi.ir ثبت نام نموده و فرم مربوطه را تکمیل کنند؛ اما ملاحظه شد که در سال جاری در بانک مرکزی رویه‌ای اتخاذ شده که روزانه و در ساعاتی خاص، سامانه مذکور تعداد محدودی متقاضی را برای برخی بانک‌ها پذیرش می‌کند. این در حالی است که به غیر از مشکلات کمبود منابع بانک‌ها و افزایش مبلغ تسهیلات ازدواج و فرزندآوری در سال جاری، رویه حاکم به گونه‌ای شده که عدم امکان ثبت نام متقاضیان در سامانه مذکور منجر به بروز نارضایتی بیشتری در بین مردم گردیده و حجم قابل توجهی از شکایات روزانه این سازمان به این موضوع اختصاص یافته است.

معاون اقتصادی سازمان بازرسی در پایان این نامه خطاب به رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرده است که در اجرای بند(ج) ماده(۱۱) قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور و ماده(۴۲) آیین نامه اجرایی آن(مبنی بر ارسال به هنگام گزارش‌های نظارتی هشداردهنده برای پیشگیری از وقوع هرگونه تخلف و سوءجریان) ضمن بررسی موضوع و اصلاح فرایند، تدابیر اصلاحی لازم به منظور کاهش زمان ثبت‌نام متقاضی اتخاذ شود؛ بنابراین گزارش، سازمان بازرسی کل کشور در بخش نظارت همگانی با رویکرد فناوری محور و توجه نسبت به نظارت هوشمند، درگاهی را تحت عنوان درگاه یکپارچه نظارت الکترونیک به آدرس ۱۳۶.IR راه اندازی کرده است که مردم می‌توانند نسبت به طرح شکایت و گزارش فساد، اقدام کنند.

چندی پیش اصغر ابوالحسنی، قائم مقام بانک مرکزی، در جلسه‌ای که با حضور مدیران عامل شبکه بانکی و محمد شیریجیان، معاون سیاستگذاری پولی بانک مرکزی، و تعدادی از مدیران حوزه اعتباری برگزار شد، تأکید کرد که بانک مرکزی به دنبال همکاری با شبکه بانکی برای افزایش توانایی بانک‌ها در ارائه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری است. هدف از این اقدام، کاهش تعداد متقاضیان در نوبت دریافت این تسهیلات و همچنین افزایش ظرفیت پذیرش درخواست‌های جدید می‌باشد.

وی با تاکید اجرای سیاست تشویقی در شبکه بانکی درقبال تسهیل و تسریع اعطای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری و همزمان، کنترل ابزارهای پولی در نتیجه افزایش پرداخت تسهیلات تکلیفی افزود: از ابتدای سالجاری تا بیستم مرداد ماه امسال بالغ بر ۱۴۰۳ همت تسهیلات فرزندآوری از سوی شبکه بانکی به متقاضیان پرداخت شده است. این رقم، نسبت به تکلیف تعیین شده برای شبکه بانکی در مدت مربوطه حدود ۴ همت عقب ماندگی دارد. بانک‌های عامل در این شرایط مکلف هستند با پرداخت سریع‌تر تسهیلات فرزندآوری طبق تکلیف تعیین شده برای آنان توسط بانک مرکزی، از تعداد متقاضیان در نوبت دریافت این تسهیلات بکاهند و تسهیلات آنان را که مدارک خود را نزد شبکه بانکی تکمیل کرده اند(حدودا ۴۷ هزار نفر) تا پایان مرداد ماه پرداخت کنند.

قائم مقام بانک مرکزی با اشاره به اضافه شدن دو بانک قرض الحسنه رسالت و مهر ایران برای پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری تاکید کرد: خوشبختانه با همکاری خوب شبکه بانکی در زمینه پرداخت تسهیلات ازدواج بانک‌ها ۴ درصد از تکلیف تعیین شده برای ۵ ماهه سالجاری جلوتر هستند. با همکاری شبکه بانکی، حتما اجرای تکالیف تعیین شده در زمینه پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج نیز یک ماه، به جلو انداخته می‌شود و عملکرد این بخش تا پایان مرداد ماه به ۵۰ درصد خواهد رسید که به این ترتیب ۴۶ هزار نفر از متقاضیان دریافت تسهیلات ازدواج که مدارک خود را نزد شبکه بانکی تکمیل کرده‌اند از افراد در صف کاسته شده و زمینه برای پذیرش متقاضیان جدید در شبکه بانکی فراهم می‌شود.

ابوالحسنی در ادامه با اشاره به پیشنهادهای مطرح شده از سوی مدیران شبکه بانکی برای تسهیل در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری خاطرنشان کرد: اتخاذ تمهیداتی همچون پیش بینی خط اعتباری، کاستن از ذخیره قانونی بانک‌های مشارکت کننده در پرداخت این تسهیلات به میزان تسهیلات پرداختی و پیش بینی تدابیر تشویقی همچون معافیت از کنترل ترازنامه معادل تسهیلات پرداختی برای بانک‌های مشارکت کننده در پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری از جمله راهکارهای پیشنهادی است که به منظور تسریع در پرداخت این تسهیلات قرض الحسنه تکلیفی در دست بررسی است. قطعا این روش‌ها با همفکری مدیران شبکه بانکی، پس از نهایی شدن در مراکز قانونی، اجرایی خواهد شد. با عملیاتی شدن این روش‌ها نیز حدود ۱۰۰ هزار نفر از متقاضیان در نوبت دریافت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج کاسته می‌شود.

گفتنی است؛ از ابتدای سال‌جاری تا ۲۳ مرداد ماه امسال بالغ بر ۶۰ همت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و حدود ۱۶ همت نیز تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری توسط شبکه بانکی به متقاضیان پرداخت شده است.

منبع: گسترش نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.